ABD ve Çin ortasındaki teknoloji savaşı yeni bir boyuta ulaştı: Elektrikli Araçlar

ABD ve Çin ortasındaki teknoloji savaşı artık elektrikli araçlara gerçek yöneldi ve iki tarafta sıkı uygulamalara gidiyor.

ABD ve Çin ortasındaki teknoloji savaşı yeni bir boyuta ulaştı: Elektrikli Araçlar
  • 0
  • 2
  • 12 Aralık 2023
  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
    Loading...
  • +
  • -

ABD ve Çin ortasında süregelen teknoloji savaşı, savaş alanını elektrikli araç (EV) dalına yanlışsız genişletti ve bilhassa bataryaların kıymetli bileşenlerine odaklandı. Yarı iletkenler daha evvel de değerli bir çekişme noktasıydı.

ABD, yurtdışından batarya gereci alanlara sınırlamalar getirecek

Ancak artık ABD Hazine ve Güç Bakanlıkları, elektrikli araç alıcılarının Çin’den yahut ABD’ye “düşman” olarak kabul edilen öbür ülkelerden gelen pil materyallerini kullanmaları halinde vergi kredisi talep etmelerini sınırlayabilecek kurallar önerdi.

Önerilen bu kurallar, teknolojik ayrışma çağında ivme kazanan bir eğilim olan ABD’nin Çin’in tedarik zincirlerine olan bağımlılığını azaltma eforlarıyla uyumludur. Lider Joe Biden’ın iklim yasası kapsamında tüketiciler, yüklü olarak yerli materyaller kullanılarak ABD’de üretilen elektrikli araçlar için 7.500 dolara kadar sübvansiyon almaya hak kazanıyor.

Ancak, Çin ve öteki muhakkak ülkelerden gelen batarya gereçlerini maksat alan kurallar, Biden’ın 2030 yılına kadar sera gazı emisyonlarını %50 oranında azaltmaya yönelik daha geniş planının bir modülü olarak elektrikli araç satışlarını artırma gayretini engelleyebilir.

Çin, Ticaret Bakanlığı’nın ABD kurallarının “Çinli şirketlere karşı ayrımcılık yaptığını ve DTÖ kurallarını ihlal ettiğini” belirtmesiyle argümanlı bir halde cevap verdi. Çinli tedarikçilerin ABD vergi avantajlarından yoksun bırakılması, piyasa odaklı olmayan bir siyaset ve uygulama olarak görülüyor. ABD ve Çin ortasındaki bu kısasa kısas, iki ekonomik dev ortasında esasen gergin olan bağa yeni bir karmaşıklık katmanı daha ekliyor.

Küresel elektrikli araç akü pazarına Çinli şirketler hakimdir; CATL ve BYD yılın birinci on ayında dünyadaki elektrikli araç akü kullanımının yaklaşık %53’ünü gerçekleştirdi. ABD’nin bu atılımı, Çin’in süratle büyüyen elektrikli araç dalındaki hakimiyetini engelleme amacını direkt etkiliyor. Çin şu anda dünya elektrikli araç pazarında %58’lik bir hisseye sahipken, onu ABD ve Almanya takip ediyor.

LG, Samsung ve SK On üzere Güney Koreli batarya devleri, ABD-Çin bağlantılarının bozulduğu bir ortamda potansiyel faydalanıcılar olarak görülüyor. Lakin bu şirketler bile yeni jeopolitik problemlerle boğuşuyor. SK On’un Ford ve Hyundai ile birlikte ABD’de akü fabrikaları kurmasına karşın, ana şirket SK Group, ABD’nin akü maliyetlerini yüksek tutmasıyla ilgili kaygılarını lisana getirdi.

Bu durum, Çin’in ender minerallerin çıkarılmasından hücre üretimine kadar elektrikli araç bataryaları için global tedarik zincirinin birçoklarını denetim etmeye devam etmesi nedeniyle SK On’un Çinli olmayan gereçler için alternatif kaynaklar araştırmasına yol açtı.

Diğerlerinin yanı sıra Gotion, BYD ve CATL, ABD’de üretim yapmak için stratejik planlara sahip olsalar da, Ford’un Michigan’da CATL ile KONUT pil fabrikası planlarını süreksiz olarak durdurmasında görüldüğü üzere ABD’li siyasetçilerin incelemeleri üzere pürüzlerle karşılaşıyorlar.

Shiftdelete

https://shiftdelete.net/abd-cin-teknoloji-savasi-elektrikli-araba

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir