Lityum iyon pillere yeni alternatif! Lamborghini takviyesi
İtalyan lüks spor araba üretici Lamborghini, MIT ile organik piller için bir ortaya geldi. İşte lityum iyon pillerin yeni alternatifi…
İtalyan lüks spor araba üretici Lamborghini, MIT ile organik piller için bir ortaya geldi. İşte lityum iyon pillerin yeni alternatifi…
Lityum iyon piller bugün elektrikli araba teknolojisinin en değerli kesimleri ortasında. Fakat gün geçtikçe artan elektrikli araba gereksinimi birtakım meseleleri da ortaya çıkarıyor. Lityum iyon pillerin değerli bileşenleri ortasında kobalt ve nikel yer alıyor.. Lakin kobaltın ve nikelin az elementlerden olması, elektrikli arabaların geleceğini tehdit ediyor. İşte MIT araştırmacıları ve Lamborghini, geleceğin pil teknolojisi organik piller için bir ortaya geldi.
Lityum iyon pillerin yerini organik piller mi alacak?
MIT araştırmacıları, lityum iyon pillerin elektrikli arabalarda kullanılmasıyla artan kobalt ve nikel gereksinimine alternatif geliştirdi. Kobalt, Li-ion pillerin daha kararlı, daha uzun ömürlü ve daha fazla kapasiteye sahip olmasını sağlıyor. Fakat kobaltın az bulunması en kıymetli sıkıntılar ortasında. Bu meseleye tahlil olarak hayatımıza giren LFP yani lityum demir fosfat piller kobaltlı Li-ion pillerin lakin yarısı kadar güç yoğunluğuna sahip.
İşte MIT Dinca Araştırma Laboratuvarı bu manada altı yıl evvel organik temelli bir pil geliştirmek için harekete geçti. Lamborghini tarafından desteklenen proje, sonunda başarılı bir organik pil geliştirmeyi başardı.
Profesör Mircea Dinca ve öğrencileri, kısmen organik ve kısmen inorganik materyaller üzerinde iletkenlik deneyleri gerçekleştiriyordu. Bu deneylerden birinde büsbütün organik temelli bir materyalin güçlü bir iletken olduğunu fark etti. Yeni geliştirilen bu organik materyalin nasıl bu özelliğe kavuştuğunu ise Profesör Dinca açıkladı:
“Organik gereçlerin parçalanmasının ana prosedürlerinden biri, bunların akü elektrolitinde çözünmesi ve akünün başka tarafına geçerek esasen kısa devre yaratmasıdır. Malzemeyi büsbütün çözünmez hale getirirseniz bu süreç gerçekleşmez, münasebetiyle en az bozulmayla 2.000’den fazla şarj döngüsüne ulaşabiliriz”
Bu organik pil organik küçük bir molekül olan TAQ’nun (bis-tetraaminobenzokinon) birçok katmanından oluşuyor. TAQ katotlu piller, klasik kobalt pillerle karşılaştırılacak seviyede güç kapasitesine sahip. Ayrıyeten bu piller Li-ion pillere kıyasla daha süratli şarj olma avantajına sahip. Bu da TAQ organik pillerin lityum iyon pillere değerli bir alternatif olacağı manası taşıyor.
Araştırmacılar organik pilin stabilize olması ve pilde alan bakır ve alüminyum akım toplayıcılarına bağlanmasını artırmak için kauçuk ve selüloz dolgu materyali de kullandı. Bu dolgu gereçleri pilin depolama kapasitesini çok fazla etkilemiyor. Bununla birlikte pilde oluşabilecek çatlamaları da önledikleri için pilin ömrünü de uzatıyor.
Lamborghini ise Li-ion pillere yakın bir güç depolama kapasitesine sahip bu pillerin patentini aldı. MIT ise Dinca Araştırma Laboratuvarı’nda magnezyum ve sodyum üzere materyallerle lityum iyon alternatifi piller geliştirmeye devam ediyor.
Shiftdelete
Kaynak : https://shiftdelete.net/lityum-iyon-piller-alternatifi-organik-piller-lamborghini